I kunstnernes fodspor – langs Roskilde Fjord
Følg med den lokale kunsthistoriker, Ida Lehrmann Madsen, i fodsporene på nogle af dansk kunsthistories største kunstnere, som har boet ved Roskilde fjord eller været draget af fjordlandskabet. Tag guiden med og (gen)oplev naturen, landskaberne og byerne langs fjorden med nye øjne – kunstens øjne.
Kunstnernes fjordlandskab
Landskaberne omkring Roskilde Fjord er helt særlige. Nogle steder er det fladt, andre steder kan man komme lidt op i højden og se over skiftevis marker, skove og fjorden. Dertil er der flere små og store byer langs fjorden, og alt dette har i mange hundrede år lokket kunstnere til området.
Fjorden er også i sig selv kunstnerisk interessant, fordi vandet spejler himlen og dermed bidrager til en kraftigere lysvirkning i området.
Brug denne guide som inspiration til en tur ud i fjordlandets landskaber – på cykel eller i bil, eller evt. med bus.
L.A. Ring – Roskilde og Sankt Jørgensbjerg
Vi starter i Roskilde, hvor mange kunstnere igennem tiden har boet og været tiltrukket af den historiske bymidte og den meget bakkede by med flere gode udsigter over fjorden.
En af de vigtigste kunstnere, som har haft bopæl i Roskilde, er L.A. Ring (1854-1933). Efter at have boet flere andre steder på Sjælland, flyttede Ring, hans hustru Sigrid og deres tre børn til Roskilde i 1914. Her fik de bygget en villa på toppen af Uglebjerg på Sankt Jørgensbjerg med udsigt over fjorden, de gamle hustage og Roskilde Domkirke.
L.A. Ring er en hovedskikkelse i dansk kunsthistorie som naturalist, realist og symbolist.
Besøg L.A. Rings atelier
I Brøndgade 1 købte Ring også et lille hus, som skulle være hans atelier. Går du dertil i dag, kan du besøge L.A. Rings Atelier med skiftende udstillinger og formidlingstiltag. Bevæger du dig om i den bageste del af haven, kan du nyde den skønne udsigt over Sankt Jørgensbjergs hustage og kirken.
Niveauforskellene på Sankt Jørgensbjerg og de meget autentiske huse fra slutningen af 1700-tallet inspirerede Ring til en lang række motiver fra området.
Med en folder i hånden fra Rings Atelier kan du gå i fodsporene på endnu flere af hans motiver.
Udsigt over Roskilde
I et andet motiv har Ring vendt blikket ind imod Roskilde by. Udsigten stammer muligvis fra hans villa, og det er vinter, som det ofte er i Rings landskabsmotiver.
Hustage med tøsne, nøgne trækroner, elmaster og den grå himmel er alle meget karakteristiske elementer i L.A. Rings motivverden.
Domkirken ligner sig selv, men derudover er meget nu forandret. Enkelte huse i området er bevarede den dag i dag, men ellers er meget bygget til.
Fortidsminder i landskabet
Nu går turen videre ud i landskabet, i historiens vingesus. De tydeligste fortidsminder på strækningen mellem Roskilde og Frederikssund er de stendysser, man kan møde i landskabet flere steder.
I starten af 1800-tallet begyndte Nationalmuseet at registrere fortidsminder rundt omkring i landet, og flere udgravninger blev påbegyndt. Det var noget, som kunstnere og forfattere interesserede sig for i nationalromantikken (også kendt som Guldalderen), for her blev historie, sagn, myter og arkæologi populære emner at beskæftige sig med.
Vi kender det f.eks. fra Adam Oehlenschläger og hans interesse for guldhornene, men også i billedkunsten var der er et hav af kunstnere, som fandt fortidsminderne i landskabet interessante at skildre.
Kunstneren J. Kornerup (1825-1913) var også arkæolog, og han forenede sin faglige viden og kreative talent i flere akvareller. Motiverne blev især hentet i og omkring Roskilde, hvor han boede.
Mange af hans illustrationer blev brugt i udgivelser såsom Danske Mindesmærker og Trap Danmark, og karakteristisk for dem er, hvordan dysserne indgår som en del af landskabet, typisk med mos på overfladen og vilde planter voksende rundt omkring.
Hødyssen, som ligger på Sognevej øst for Gundsømagle, er en af dem, og den kan let ses i dag. En anden stendysse omkring Hejnstrupvej er i dag mere svær at tilgå, men tegningen fra 1864 med Domkirken i baggrunden giver til gengæld et skønt indtryk af området dengang.
Gå selv på opdagelse i området for at finde flere af områdets gravhøje og stendysser.
Vilhelm Hammershøi i Gundsømagle
Du har måske hørt om maleren Vilhelm Hammershøi (1864-1916), men vidste du, at han også har bevæget sig i Fjordlandets landskaber? Det er svært at sige, hvor dette maleri præcis er malet, men det er fra Gundsømagle og fra hans unge dage som kunstner.
Hammershøi er primært kendt for sine skildringer af tomme stuer, ofte med hustruen Ida som model, men landskabsmaleriet beskæftigede han sig også med.
Især om sommeren tilbragte han flere uger på landet, hvor han lejede sig ind på gårde. Herfra kunne han male motiver som dette, der rummer hans karakteristiske lette flimrende malestil. Landskabet er skildret med dæmpede farver, og trækronerne er nærmest vibrerende imod lyset på himlen.
Hammershøi var helt sin egen og førte landskabsmaleriet ind i en ny epoke, stærkt inspireret af fotografiets fremkomst.
I Gundsømagle kan du også opleve skoven og den unikke rørskov.
H.A. Brendekilde i Jyllinge
Nu kommer vi til Jyllinge ved Roskilde Fjord. Her i denne idylliske by ved fjorden med gamle bindingsværkshuse og flotte udsigter over fjorden, bosatte maleren H.A. Brendekilde (1857-1942) sig i 1923. Her hentede han inspiration fra det landlige liv i området.
Brendekilde var gode venner med L.A. Ring, og som unge delte de atelier og lejlighed i København. Som gamle bosatte de sig igen i nærheden af hinanden og blev i starten af 1900-tallet en del af et mindre kunstnerfælleskab langs Roskilde Fjord.
Ligesom Ring var Brendekilde som ung en socialrealistisk maler med stor succes, men senere blev han mere romantisk og idyllisk i sit udtryk.
Maleriet af en lille pige siddende på en sten langs en markvej hører til blandt Brendekildes sene, næsten romantiske motiver. Det sjove er, at stiller man sig flere steder i den gamle bydel af Jyllinge, så er udsigten stort set den samme den dag i dag.
Du kan f.eks. besøge Fjordglimts Café og Kulturhus, hvorfra du har næsten den samme udsigt til Lilleø i Roskilde Fjord som dengang.
Øerne i Roskilde Fjord
Maleren Johannes Larsen (1867-1961) forbinder de fleste med Fyn. Tegningerne her er dog fra Eskilsø midt i Roskilde Fjord. Ser du godt efter, kan du ane Roskilde Domkirke i baggrunden.
Øen er den største i Roskilde Fjord, og Johannes Larsen har været her i forbindelse med bogprojektet ’De danskes øer’, som han illustrerede. På sin egen karakteristiske måde har han indfanget henholdsvis øens landskab med kornmarker og flyvende fugle og fjordens hav med sten og fladt fjordlandskab.
I motivet, som har udsigt ind imod Roskilde, fornemmer man, at fjorden og himlen går i ét, da Larsen med tætte sorte tuschstreger har forsøgt at skildre, hvordan regnen falder over landskabet.
Johannes Larsen er især kendt for sine skildringer af fugle, dyr og landskaber. Stærkt inspireret af de franske impressionisternes metoder, var han optaget af øjeblikskildringer og friluftsstudier, hvilket tegningerne fra Eskilsø er et godt eksempel på.
J. Th. Lundbye – Skrænter langs Roskilde Fjord
Nu tager vi et hop over på den anden side af fjorden, på strækningen langs østsiden af Færgelunden.
Overdrivelse fremmer forståelsen, plejer man at sige, og det er tilfældet her. Guldalderkunstneren J. Th. Lundbye (1818-1848) viede sit alt for korte liv til at male det danske landskab.
I 1830’erne og 1840’erne herskede en stor nationalfølelse, som fokuserede på Gud, konge og fædreland og det særligt danske. Herunder naturen, fortidsminder og slotte.
Lundbye rejste meget rundt i landskabet, bl.a. ved Jægerspris. Han ønskede at male en dansk kyst og lod sig inspirere af kysten ved Kitnæs (i dag Kignæs).
Maleriet var ikke et udtryk for den specifikke kyststrækning, men nærmere et billede på den ideelle danske kyst i en romantisk gengivelse, fuldstændig som tidsånden i starten og midten af 1800-tallet lagde op til.
Bemærk de to mennesker og hesten, som står i forgrunden; størrelsesforholdet mellem dem og naturen er slående. På toppen af skrænten vokser både fyrretræer og løvtræer, og Lundbyes interesse for geologi er også tydelig i motivvalget af den store skrænt.
Går man langs kysten i dag, ligner den måske ikke helt maleriet, men det er interessant at netop denne strækning har inspireret Lundbye til et af dansk kunst absolutte hovedværker.
Nordskovens ældgamle egetræer
Jægerspris Nordskov er kendt for flere meget gamle egetræer. Bl.a. Danmarks ældste træ, Kongeegen og Storkeegen der har en alder på ca. 800 år. I dag er der kun resterne tilbage, men tilbage i 1843 var den stadig i live, hvilket tiltrak kunstneren P.C. Skovgaard (1817-1875).
I den nationalromantiske ånd, som herskede i denne periode, var han optaget af vores fælles historie og naturen, og derfor var et så gammelt, historisk træ et oplagt motivvalg.
Skovgaard drog ligesom flere af sine kunstnerkollegaer ud på ture i landskabet og naturen for at lave skitser. I denne skitse har han været grundig med detaljerne. Med flere streger i forskellige retninger har han skabt fornemmelsen af lys og skygge i bladene, på den store stamme og træets grene. Lige under trækronen står en mand, måske ham selv? Og i højre hjørne er der små ufærdige studier af andre trækroner.
Er du i Nordskoven, er du også tæt på Jægerspris Slot og slotspark. Det er altid en stor oplevelse at besøge dette smukke historiske sted, som i mere end 600 år fungerede som jagt- og lystslot for kongen, inden det i 1854 blev privatbolig for Grevinde Danner og Frederik d. 7.
Fjorden ved Frederikssund
Der er en helt særlig og nærmest mystisk stemning i dette motiv. Fjordens vand er stillestående og spejler den grålige himmel. Man fornemmer, at ikke en vind rør sig.
Det eneste, som forstyrrer landskabsmotivet med de bløde bakker og det stille fjordvand, er de to mennesker, som bader. Måske en mor med sit barn. Det skaber en nærmest guddommelig stemning, samtidig med at landskabet er skildret helt naturalistisk.
Motivet skulle være fra Roskilde Fjord, og til venstre kan vi ane Frederikssund, og på den anden side ligger Jægerspris.
Motivet af Vilhelm Kyhn (1819-1903) er malet i 1880’erne, hvor mange billedkunstnere begyndte at interessere sig mere for hverdagens realisme og skyggesiderne i livet som en del af Det Moderne Gennembrud.
Men Kyhn viede hele livet til landskabsmaleriet med en stærk interesse for det nationale, som fik en genopblomstring efter krigen i 1864. Og netop i et maleri som dette får vi et enestående indblik i, hvordan fjordlandskabet ikke har forandret sig synderlig meget, selv om der er gået mere end 150 år.
Willumsen – en ener i Dansk kunsthistorie
Som afrunding på denne rundtur i kunstens fodspor langs Roskilde Fjord, er det jo oplagt at ende på et museum.
J.F. Willumsen (1863-1958) var lidt af en ener i dansk kunsthistorie. Han var aktiv i mere end 70 år som maler, billedhugger, grafiker, keramiker, arkitekt og fotograf.
Han var på mange måder en forgænger for den moderne kunst, og han skabte røre i sin samtid på flere fronter. Han var bl.a. inspireret af vitalisme og symbolisme og blandede det ekspressive formsprog med figurative motiver.
Willumsens motivverden trak ofte på gamle, kunsthistoriske referencer og traditioner, men malerstilen var helt ny og udtryksfuld og gik i dialog med samtidens fotografier, reklamer og billedverden. En stor del af sit liv boede han i udlandet, bl.a. i Venedig, Rom, Nice og Cannes, hvilket også kan ses i hans værker.
På museet kan du gå på opdagelse i hans spændende arbejde som kunstner, og der er også flere skiftende særudstillinger.
To spændende kirker
Er du i Frederikssund eller i området omkring Slangerup, så kan du også forbinde ruten med et par historiske interessante kirker.
I Jørlunde kirke kan du opleve flere fine kalkmalerier fra midten af 1100-tallet. Den nuværende Slangerup kirke er fra 1588. I Middelalderen var Slangerup en af Danmarks vigtige købstæder, det er i det lys, at Slangerup kirke, Skt. Mikaels, skal ses.
Se kirkernes hjemmesider for åbningstider og mulighed for at se kirkerne indefra.
Oplev landskabet fra cyklen – eller bussen
Der er god mulighed for at køre eller cykle rundt til stederne, og flere steder kan du også besøge med bus.
Tag bl.a. bus 600S fra Roskilde St. til Jyllinge, bus 230R fra Frederikssund St. til Jægerspris Slot eller bus 358 fra Roskilde St. til Stenløse St. Alle busruterne kører igennem det smukke landskab mellem fjord og land.
Har du lyst til mere kunst i Fjordlandet?
I Fjordlandet kan du opleve både den store, professionelle kunst og det spirende talent hos de mange kunstnere og gallerier samt i de åbne rum. Så drag ud i det smukke Fjordland til en dag fyldt med oplevelser for alle sanser.
Find mere kunst i Fjordlandet her.
Gå ikke glip af de lokale lækkerier
Smag den lokale vin
Midt i det åbne, rolige og bølgede landskab udenfor Frederikssund, finder du Langelinie vin. Vingården og markerne passes og plejes skånsomt efter de bedste bæredygtige principper, og alt arbejde med vinstokkene foregår udelukkende ved håndkraft.
Vikingernes mjød og honningbier
Højt hævet over landskabet med kig over Roskilde fjord ligger gården Snoremark, hvor Karin og Thomas brygger deres prisvindende mjød efter opskrifter kendt fra vikingetiden. De har en veludstyret gårdbutik, en æbleciderplantage, geder samt bier, som du kan få lov at klappe.
Kaffe med god samvittighed
Fortsæt ned langs fjorden til Just Coffee, der importerer og rister økologisk kaffe. Du kan besøge deres kafferisteri mandag-lørdag og købe nyristet kaffe med hjem, en kaffe to-go eller andre lækkerier. Al kaffen er økologisk dyrket af mindre producenter og al emballage er af genbrugspapir og bionedbrydeligt.
Snup en overnatning og oplev mere
Book en overnatning på Skjalm Hvide Hotel, der ligger centralt placeret i forhold til Fjordlandets mange seværdigheder og helt tæt på København.
Skjalm Hvide Hotel har forskellige ophold, der henvender sig til alle årstider. I restauranten kan du får vegetar/ veganer alternativer til menukortet – bare spørg tjeneren. Hotellet er en del af Small Danish Hotels.