Kontakt og nyttig viden

Find kontaktinformation, nyttig viden, se årshjul med vigtige datoer. Du kan også dykke ned i vores årsrapport, forskellige analyser.

Om Destination Fjordlandet

‘Fjordlandet’ er en fælles betegnelse for de naturskønne områder omkring Roskilde Fjord og Isefjord. Byer såvel som landskaber gemmer på et utal af historier, men Fjordlandet er også vibrerende havneliv og sommerdage, der summer af strandgæster, sejlere, fiskere, vandrefugle, naturelskere, historie- og vikingeentusiaster.

Destination Fjordlandet er en forening, der har til formål at skabe udvikling og vækst for turismeerhvervene i Roskilde, Lejre og Frederikssund Kommune. Foreningen har ansvaret for markedsføring af destinationen, ligesom det er foreningens opgave at varetage turismeerhvervets erhvervspolitiske interesser.

Strategi 2025-2030


Thomas Kær Mahler

Direktør

Tlf. +45 29 37 11 87
thomas@visitfjordlandet.dk

Tre af Thomas´ favoritsteder i Fjordlandet: Kulhuse Strand, Ejby Ådal og halvøen Bolund

Anne Lumholt

Projektleder

Tlf. +45 30 60 50 98
anne@visitfjordlandet.dk

Tre af Annes favoritsteder i Fjordlandet: Skjoldungestien i Gl. Lejre, Anemonesporet i Boserup og Vikingebopladsen i Frederikssund

Gitte Nielsen

Digital marketingchef

Tlf. 30 60 50 04
gitte@visitfjordlandet.dk

Tre af Gittes favoritsteder i Fjordlandet: Gåtur langs Roskilde Fjord – forbi Sankt Jørgensbjerg, Sankt Hans og Boserup samt landskabet ved Ejby Ådal.

Mia Laybourn Steiness

SoMe ansvarlig

Tlf. +45 21 26 52 08
mia@visitfjordlandet.dk

Tre af Mias favoritsteder i Fjordlandet: De hyggelige gårdbutikker, Himmelsøen og Selsø Slot.

Susanne Herschend

Administration

Tlf. +45 23 37 58 88
susanne@visitfjordlandet.dk

Tre af Susannes favoritsteder i Fjordlandet: Jægerspris Slotspark, Vigen Strandpark og Sagnlandet Lejre

Andreas Friis Mikkelsen - Webmaster - VisitFjordlandet

Andreas Friis Mikkelsen

Webmaster og dataspecialist

Tlf. +45 21 44 82 33
andreas@visitfjordlandet.dk

Tre af Andreas’ favoritsteder i Fjordlandet: Svogerslev Kro, gåture ved Lynghøjsøerne og Ragnarock

Rasmus Holdgaard

Destinations- og udviklingskonsulent

Tlf. +45 30 60 50 58
rasmus@visitfjordlandet.dk

Tre af Rasmus’ favoritsteder i Fjordlandet: Herslev Bryghus, Sagnlandet Lejre og Bolund Halvø

Signe Fugl

Studentermedhjælper 

Tlf. +45 30 60 50 27
signe@visitfjordlandet.dk

Tre af Signes favoritsteder i Fjordlandet: Bolund, Hedeland Naturpark og Lynghøjsøerne

Sara Sofie Friis

Studentermedhjælper

Tlf. +45 30 60 50 27
sara@visitfjordlandet.dk 

Tre af Saras favoritsteder i Fjordlandet: Roskilde Gågade, Lynghøjsøerne og Sct. Hans Have.

Bliv praktikant!

– i VisitFjordlandet

Vi søger praktikanter

Seks måneder – forår eller efterår 2023

En praktikplads i Fjordlandet er en oplagt chance for at få bred praktisk erfaring med kommunikation, markedsføring, PR, turismefremme og turismeudvikling. Læs mere her.

Årsrapport 2024 for

VisitFjordlandet

Dyk ned i resultaterne fra 2024. Find bl.a. tal for overnatninger og digital markedsføring.

Året der gik 2024 - Udvalgte eksempler på indsatser

Markedssurvey af Sjælland og øernes potentiale på det tyske marked fra april 2024

Få indsigt i femernforbindelsens betydning og tyske gæsters forventninger til aktiviteter og overnatningssteder.

Turismens økonomiske betydning

Få indsigt i turisterne i Fjordlandet og Danmark.

Turismens økonomiske betydning

Markedspotentiale i Tyskland og Nederlandene

Her får du et indblik i turismemarkedet i Tyskland og Nederlandene med fokus på rejsemotiver, økonomi og overnatninger.

Markedsprofiler

I markedsprofilerne kan du bl.a. læse om, hvor mange penge turisterne bruger i Danmark, hvor de tager hen i Danmark, hvor de søger inspiration til ferien, hvornår de holder ferie, hvor mange, der overvejer at rejse til Danmark, og meget mere.

Kampagneoverblik

Grafik over VisitFjordlandets marketingkampagner i 2025.

Se et overblik over VisitFjordlandets planlagte kampagner i 2025.

Se kampagner for 2025 her

Årshjul for mærkedage:

Oversigt over mærkedage i 2024 som du kan bruge i planlægningen af dine indsatser og markedsføring.

Helligdage i Danmark 2025:

Nytårsdag 01. januar
Palmesøndag 13. april
Skærtorsdag 17. april
Langfredag 18. april
Påskedag 20. april
2. Påskedag 21. april
Kristi Himmelfartsdag 29. maj
Pinsedag 08. juni
2. Pinsedag 09. juni
Grundlovsdag 5. juni
Juledag 25. december
2. Juledag 26. december
Nytårsaften 31. december

Fjordlandets største begivenheder:

Se den samlede oversigt over Fjordlandets største tilbagevendende begivenheder

Feriekalender – Danmark, Holland og Tyskland

Se oversigt over ferier og helligdage for Danmark, Holland og Tyskland

Feriekalender Tyskland

Feriekalender Holland

Børnenes skoleferier, Danmark 2025:

Skoleferier og lukkedage i Roskilde

Skoleferier og lukkedage i Frederikssund

Skoleferier og lukkedage i Lejre

Vinterferie Uge 7/8

I Roskilde og Lejre er uge 8 vinterferie

I Frederikssund er uge 7 vinterferie

Påskeferie 12. april – 21. april

Sommerferie 28. juni – 10. august

Efterårsferie Uge 42 (11.-19. oktober)

Nyhedsbrev til erhvervet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev for turisme-erhvervet i Roskilde, Lejre og Frederikssund. Her holder vi løbende erhvervet opdateret om Fjordlandet

Billetsystem

Med Fjordlandets bookingsystem kan du nemt oprette billetter til salg online.

Booking portal visitfjordlandet

Markedsførings tilkøbs-muligheder

Som partner hos VisitFjordlandet kan du styrke din synlighed gennem skræddersyede markedsføringsmuligheder. Fra helsidesannoncer i aviser og guidebogsindhold til Facebook-kampagner og Google-annoncer.

Se vores tilbud for flere detaljer.

Hjælp til fotograf

Har du brug for at få opdateret dine billeder? I samarbejde med vores fotograf Kristjan Løk har I mulighed for at få lavet forskelligt materiale til hjemmeside, marketing og sociale medier.

Kristjan gør sig primært i foto og video, men kan også udføre simple grafiske opgaver. Så har du  brug for at give dit brand/virksomhed et visuelt boost, så kontakt Kristjan. Du kan se mere på www.loek.dk og Instagram

Prisen starter ved 3.333 kr. ekskl. moms.

Et turisme-partnerskab giver din virksomhed:

Som turismepartner tilbyder vi at markedsføre din virksomhed på vores hjemmeside på dansk, engelsk og tysk.

I samarbejde med dig producerer vi en præsentation af din virksomhed med inspirerende information, billeder, link til dine foretrukne platforme, adresse på google og kontaktoplysninger. Dvs. du kan lade os stå for din hjemmeside og selv fokusere på andre platforme, som fx Facebook.

Som turismepartner får du ekstra synlighed på vores SoMe-platforme. Aktuelt har vi ca. 43.000 følgere på Facebook og mere end 19.000 følgere på Instagram. Antallet af følgere stiger fra måned til måned.

Du vil selv skulle bidrage aktivt med forslag til indhold, men du får selvfølgelig assistance fra vores SoMe-ansvarlige, der lægger nyheder og billeder på vores platforme. Du har også mulighed for at tilkøbe ekstra synlighed med annoncer på SoMe.

Som turismepartner har du mulighed for også at få synlighed på vores særskilte kampagnesite og/eller vores temasider, hvor vi målretter annonceringen til det danske marked. Mindst 6 gange om året tilbyder vi vores partnere ekstra synlighed i forbindelse med vores store, danske kampagner.

Vi tilbyder alle turismeaktører i Fjordlandet mulighed for at købe en halvsides eller en helsidesannonce i vores guidebog med rabat.
Guidebogen trykkes i et praktisk lommeformat på et oplag på 65.000 stk. Der er fokus på lækre og iøjnefaldende billeder og papir i høj kvalitet.

Guidebogen er bygget op omkring temaer som Vikinger, Gastro og Outdoor. Bogen præsenterer desuden Nationalparken og nogle af de ruter, som Fjordlandet byder på. Bogen indeholder også et kort over Fjordlandet.

Guidebogen har tekst på dansk, engelsk og tysk og distribueres bl.a. på cafeer i København og de større byer. Bogen vil også blive distribueret bredt i hele Fjordlandet til glæde for gæsterne i vores destination – dvs. på turistinspirationer, hoteller, campingpladser, attraktioner mv. Guiden findes også i en digital udgave på vores hjemmeside.

Vi opretter alle turismepartnere VisitDenmarks officielle, nationale database for turistaktører. Det betyder at din virksomhed kan søges frem på VisitDenmarks sider, ligesom din virksomhed vil fremgå på nogle af de kort- og app-løsninger, der trækker deres informationer fra databasen, som fx den nye oversigt over nationale cykelruter, ruter.dk

Vi markerer alle vores turismepartnere på et gratis kort over Fjordlandet, inkl. særlige kort for Roskilde bymidte, Frederikssund og Gl. Lejre, som vi distribuerer ud i hele området til både gæster og lokale via vores turismepartnere, dvs. overnatningssteder, attraktioner osv.

Vi tilbyder alle turismeaktører i Fjordlandet mulighed for at kunne tilkøbe sig deltagelse i forskellige internationale kampagner f.eks. i Tyskland og Holland.

Som turismepartner får du adgang til vores digitale billetportal, YourTicket, hvor du kan sælge billetter til ture, oplevelser, entre mv.

Billetportalen integrerer automatisk med Kultunaut og Nationalpark Skjoldungernes Land bookingportal. Som turismepartner får du hjælp til opsætning, tekst og billeder osv.

Vi inviterer dig og dit personale på en række spændende temamøder med aktuelle og relevante temaer for turismeudviklingen i Fjordlandet. Du får mulighed for at påvirke turismeudviklingen i vores område, og du får naturligvis gode muligheder for at styrke dit netværk med andre aktører i Fjordlandet. Vi inviterer også på kendskabsture rundt i hele Fjordlandet så du kan øge dit eget kendskab til vores område og give dine gæster ekstra god vejledning og service.

Et partnerskab koster 2.800 kr. ex. moms årligt

Hvad får du ud af et partnerskab med VisitFjordlandet?
Hør fra vores partnere:

Rikke fra Egholm Museum

Bruno fra Hedelands Veteranbane

Sarah fra Nordgården

Fjordlandets bestyrelse

2022-2025

VisitFjordlandets bestyrelse

Bestyrelse

Ida Dyhr, Lejre Kommunalbestyrelse, Forperson

Camilla Dupont, Frederikssund Vikingespil, Næstforperson

Anders Knudsen, Sonnerupgaard Gods

Lars Holten, Sagnlandet Lejre

Camilla Vilby-Mokvist, Roskilde Byråd

Morten Thomsen Højsgaard, Museumskoncernen ROMU

Annette Gottlieb, Comwell Hotel Roskilde

Marie Laulund, Jægerspris slot

Jesper Wittenburg, Frederikssund Byråd

Rasmus Holdgaard, VisitFjordlandet, medarbejderrepræsentant

Suppleanter

Lars Jepsen, Frederikssund Byråd

Lisbeth Lund, Willumsens Museum

Carsten Helles Rasmussen, Lejre Kommunalbestyrelse

Mikkel Jerger, Herthadalen

Rikke Falck, Egholm Museum

Lars Lindskov, Roskilde Byråd

Karin Sloth, Snoremark

Janni Rhod, Roskilde Camping

Fjordlandets repræsentantskab

2021-2024


Sara Peuron-Berg
, Roskilde Domkirke

Torben Eik Jacobsen, Gimle Roskilde

(Afventer), Vikingeskibsmuseet

Donna Isabella Caroline Sundbo, Zealand Roskilde

Claudia Rota Andersen, Dansk Kyst & Naturturisme

Sarah Helene Christiansen, Nordgården Skibby

Anders Eibye Hansen, Hansens Is

(Afventer ny direktør), Frederikssund Erhverv

Anders Bülow, Nationalparken Skjoldungernes Land

Birte Clausen, Solbakken Camping

(Ledig)

Emil Spangenberg, Frame & Work

  • Modtag nyttig viden og inspiration direkte i indbakken

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev for turisme-erhvervet i Roskilde, Lejre og Frederikssund. Her holder vi løbende erhvervet opdateret om nye analyser, ny viden, aktuelle kampagner mm.
    Læs Fjordlandets Private Policy

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.