Kontakt og nyttig viden
Find kontaktinformation, nyttig viden, se årshjul med vigtige datoer. Du kan også dykke ned i vores årsrapport, forskellige analyser.
‘Fjordlandet’ er en fælles betegnelse for de naturskønne områder omkring Roskilde Fjord og Isefjord. Byer såvel som landskaber gemmer på et utal af historier, men Fjordlandet er også vibrerende havneliv og sommerdage, der summer af strandgæster, sejlere, fiskere, vandrefugle, naturelskere, historie- og vikingeentusiaster.
Destination Fjordlandet er en forening, der har til formål at skabe udvikling og vækst for turismeerhvervene i Roskilde, Lejre og Frederikssund Kommune. Foreningen har ansvaret for markedsføring af destinationen, ligesom det er foreningens opgave at varetage turismeerhvervets erhvervspolitiske interesser.
Direktør
Tlf. +45 29 37 11 87
thomas@visitfjordlandet.dk
Tre af Thomas´ favoritsteder i Fjordlandet: Kulhuse Strand, Ejby Ådal og halvøen Bolund
Projektleder
Tlf. +45 30 60 50 98
anne@visitfjordlandet.dk
Tre af Annes favoritsteder i Fjordlandet: Skjoldungestien i Gl. Lejre, Anemonesporet i Boserup og Vikingebopladsen i Frederikssund
Digital marketingchef
Tlf. 30 60 50 04
gitte@visitfjordlandet.dk
Tre af Gittes favoritsteder i Fjordlandet: Gåtur langs Roskilde Fjord – forbi Sankt Jørgensbjerg, Sankt Hans og Boserup samt landskabet ved Ejby Ådal.
SoMe ansvarlig
Tlf. +45 21 26 52 08
mia@visitfjordlandet.dk
Tre af Mias favoritsteder i Fjordlandet: De hyggelige gårdbutikker, Himmelsøen og Selsø Slot.
Administration
Tlf. +45 23 37 58 88
susanne@visitfjordlandet.dk
Tre af Susannes favoritsteder i Fjordlandet: Jægerspris Slotspark, Vigen Strandpark og Sagnlandet Lejre
Webmaster og dataspecialist
Tlf. +45 21 44 82 33
andreas@visitfjordlandet.dk
Tre af Andreas’ favoritsteder i Fjordlandet: Svogerslev Kro, gåture ved Lynghøjsøerne og Ragnarock
Destinations- og udviklingskonsulent
Tlf. +45 30 60 50 58
rasmus@visitfjordlandet.dk
Tre af Rasmus’ favoritsteder i Fjordlandet: Herslev Bryghus, Sagnlandet Lejre og Bolund Halvø
Studentermedhjælper
Tlf. +45 30 60 50 27
signe@visitfjordlandet.dk
Tre af Signes favoritsteder i Fjordlandet: Bolund, Hedeland Naturpark og Lynghøjsøerne
Studentermedhjælper
Tlf. +45 30 60 50 27
sara@visitfjordlandet.dk
Tre af Saras favoritsteder i Fjordlandet: Roskilde Gågade, Lynghøjsøerne og Sct. Hans Have.
Som turistaktør i Fjordlandet er du med til at give god gæsteservice til de mange turister. Her kan du finde svar på nogle af de hyppigst stillede spørgsmål.
Her kan du finde printbare materialer, som du kan hænge op til dine ansatte og / eller gæster til information og inspiration. Siden opdateres løbende.
På udvalgte steder bliver gæster i Fjordlandet mødt af digitale turistinspirationer, som guider til endnu flere spændende oplevelser.
Dyk ned i resultaterne fra 2024. Find bl.a. tal for overnatninger og digital markedsføring.
Få indsigt i femernforbindelsens betydning og tyske gæsters forventninger til aktiviteter og overnatningssteder.
Få indsigt i turisterne i Fjordlandet og Danmark.
Her får du et indblik i turismemarkedet i Tyskland og Nederlandene med fokus på rejsemotiver, økonomi og overnatninger.
I markedsprofilerne kan du bl.a. læse om, hvor mange penge turisterne bruger i Danmark, hvor de tager hen i Danmark, hvor de søger inspiration til ferien, hvornår de holder ferie, hvor mange, der overvejer at rejse til Danmark, og meget mere.
Se et overblik over VisitFjordlandets planlagte kampagner i 2025.
Oversigt over mærkedage i 2024 som du kan bruge i planlægningen af dine indsatser og markedsføring.
Nytårsdag 01. januar
Palmesøndag 13. april
Skærtorsdag 17. april
Langfredag 18. april
Påskedag 20. april
2. Påskedag 21. april
Kristi Himmelfartsdag 29. maj
Pinsedag 08. juni
2. Pinsedag 09. juni
Grundlovsdag 5. juni
Juledag 25. december
2. Juledag 26. december
Nytårsaften 31. december
Se den samlede oversigt over Fjordlandets største tilbagevendende begivenheder
Se oversigt over ferier og helligdage for Danmark, Holland og Tyskland
Skoleferier og lukkedage i Roskilde
Skoleferier og lukkedage i Frederikssund
Skoleferier og lukkedage i Lejre
Vinterferie Uge 7/8
I Roskilde og Lejre er uge 8 vinterferie
I Frederikssund er uge 7 vinterferie
Påskeferie 12. april – 21. april
Sommerferie 28. juni – 10. august
Efterårsferie Uge 42 (11.-19. oktober)
Tilmeld dig vores nyhedsbrev for turisme-erhvervet i Roskilde, Lejre og Frederikssund. Her holder vi løbende erhvervet opdateret om Fjordlandet
Med Fjordlandets bookingsystem kan du nemt oprette billetter til salg online.
Som partner hos VisitFjordlandet kan du styrke din synlighed gennem skræddersyede markedsføringsmuligheder. Fra helsidesannoncer i aviser og guidebogsindhold til Facebook-kampagner og Google-annoncer.
Se vores tilbud for flere detaljer.
Har du brug for at få opdateret dine billeder? I samarbejde med vores fotograf Kristjan Løk har I mulighed for at få lavet forskelligt materiale til hjemmeside, marketing og sociale medier.
Kristjan gør sig primært i foto og video, men kan også udføre simple grafiske opgaver. Så har du brug for at give dit brand/virksomhed et visuelt boost, så kontakt Kristjan. Du kan se mere på www.loek.dk og Instagram
Prisen starter ved 3.333 kr. ekskl. moms.
Markedsføring og synlighed med din egen landingsside på dansk, engelsk og tysk. (500.000 besøgende i 2024)
Som turismepartner tilbyder vi at markedsføre din virksomhed på vores hjemmeside på dansk, engelsk og tysk.
I samarbejde med dig producerer vi en præsentation af din virksomhed med inspirerende information, billeder, link til dine foretrukne platforme, adresse på google og kontaktoplysninger. Dvs. du kan lade os stå for din hjemmeside og selv fokusere på andre platforme, som fx Facebook.
Topprioritet på vores SoMe-platforme: Facebook (43.000 følgere) og Instagram (19.000 følgere)
Som turismepartner får du ekstra synlighed på vores SoMe-platforme. Aktuelt har vi ca. 43.000 følgere på Facebook og mere end 19.000 følgere på Instagram. Antallet af følgere stiger fra måned til måned.
Du vil selv skulle bidrage aktivt med forslag til indhold, men du får selvfølgelig assistance fra vores SoMe-ansvarlige, der lægger nyheder og billeder på vores platforme. Du har også mulighed for at tilkøbe ekstra synlighed med annoncer på SoMe.
Markedsføring i vores landsdækkende kampagner
Som turismepartner har du mulighed for også at få synlighed på vores særskilte kampagnesite og/eller vores temasider, hvor vi målretter annonceringen til det danske marked. Mindst 6 gange om året tilbyder vi vores partnere ekstra synlighed i forbindelse med vores store, danske kampagner.
Rabat på annoncer i Fjordlandets guidebog (65.000 eksemplarer med bred distribution)
Vi tilbyder alle turismeaktører i Fjordlandet mulighed for at købe en halvsides eller en helsidesannonce i vores guidebog med rabat.
Guidebogen trykkes i et praktisk lommeformat på et oplag på 65.000 stk. Der er fokus på lækre og iøjnefaldende billeder og papir i høj kvalitet.
Guidebogen er bygget op omkring temaer som Vikinger, Gastro og Outdoor. Bogen præsenterer desuden Nationalparken og nogle af de ruter, som Fjordlandet byder på. Bogen indeholder også et kort over Fjordlandet.
Guidebogen har tekst på dansk, engelsk og tysk og distribueres bl.a. på cafeer i København og de større byer. Bogen vil også blive distribueret bredt i hele Fjordlandet til glæde for gæsterne i vores destination – dvs. på turistinspirationer, hoteller, campingpladser, attraktioner mv. Guiden findes også i en digital udgave på vores hjemmeside.
Synlighed i VisitDenmarks officielle, nationale database
Vi opretter alle turismepartnere VisitDenmarks officielle, nationale database for turistaktører. Det betyder at din virksomhed kan søges frem på VisitDenmarks sider, ligesom din virksomhed vil fremgå på nogle af de kort- og app-løsninger, der trækker deres informationer fra databasen, som fx den nye oversigt over nationale cykelruter, ruter.dk
Markering på gratis kort over Fjordlandet
Vi markerer alle vores turismepartnere på et gratis kort over Fjordlandet, inkl. særlige kort for Roskilde bymidte, Frederikssund og Gl. Lejre, som vi distribuerer ud i hele området til både gæster og lokale via vores turismepartnere, dvs. overnatningssteder, attraktioner osv.
Mulighed for deltagelse i internationale kampagner
Vi tilbyder alle turismeaktører i Fjordlandet mulighed for at kunne tilkøbe sig deltagelse i forskellige internationale kampagner f.eks. i Tyskland og Holland.
Adgang til vores billetportal inkl. support
Som turismepartner får du adgang til vores digitale billetportal, YourTicket, hvor du kan sælge billetter til ture, oplevelser, entre mv.
Billetportalen integrerer automatisk med Kultunaut og Nationalpark Skjoldungernes Land bookingportal. Som turismepartner får du hjælp til opsætning, tekst og billeder osv.
Invitationer til spændende temamøder, netværksmøder og kendskabsture
Vi inviterer dig og dit personale på en række spændende temamøder med aktuelle og relevante temaer for turismeudviklingen i Fjordlandet. Du får mulighed for at påvirke turismeudviklingen i vores område, og du får naturligvis gode muligheder for at styrke dit netværk med andre aktører i Fjordlandet. Vi inviterer også på kendskabsture rundt i hele Fjordlandet så du kan øge dit eget kendskab til vores område og give dine gæster ekstra god vejledning og service.
Blev en del af den nationale turismestrategi om at sætte den grønne omstilling på dagsordenen.
Her vil du kunne finde inspiration, viden og cases på, hvordan du kommer i gang med den grønne omstilling.
Her vil du kunne finde inspiration, viden og cases på, hvordan du kommer i gang med den grønne omstilling.
I Destination Fjordlandet arbejder vi fokuseret på at gøre turismen mere bæredygtig – men hvordan arbejder vi egentlig bæredygtighed?
Det kan du læse mere om her.
Ida Dyhr, Lejre Kommunalbestyrelse, Forperson
Camilla Dupont, Frederikssund Vikingespil, Næstforperson
Anders Knudsen, Sonnerupgaard Gods
Lars Holten, Sagnlandet Lejre
Camilla Vilby-Mokvist, Roskilde Byråd
Morten Thomsen Højsgaard, Museumskoncernen ROMU
Annette Gottlieb, Comwell Hotel Roskilde
Marie Laulund, Jægerspris slot
Jesper Wittenburg, Frederikssund Byråd
Rasmus Holdgaard, VisitFjordlandet, medarbejderrepræsentant
Lars Jepsen, Frederikssund Byråd
Lisbeth Lund, Willumsens Museum
Carsten Helles Rasmussen, Lejre Kommunalbestyrelse
Mikkel Jerger, Herthadalen
Rikke Falck, Egholm Museum
Lars Lindskov, Roskilde Byråd
Karin Sloth, Snoremark
Janni Rhod, Roskilde Camping
Sara Peuron-Berg, Roskilde Domkirke
Torben Eik Jacobsen, Gimle Roskilde
(Afventer), Vikingeskibsmuseet
Donna Isabella Caroline Sundbo, Zealand Roskilde
Claudia Rota Andersen, Dansk Kyst & Naturturisme
Sarah Helene Christiansen, Nordgården Skibby
Anders Eibye Hansen, Hansens Is
(Afventer ny direktør), Frederikssund Erhverv
Anders Bülow, Nationalparken Skjoldungernes Land
Birte Clausen, Solbakken Camping
(Ledig)
Emil Spangenberg, Frame & Work
Udvalgte værktøjer, der skal hjælpe dig til at; få mere tid, nå i mål med flere opgaver i hverdagen, sælge mere, kommunikere bedre, øge din markedsføring, mindske ressourceforbrug og gøre dig mere relevant for både gæster og samarbejdspartnere